top of page
Hjemmeside.jpg

Skolevægring

Skolevægring er efterhånden et velkendt problem i Danmark. Når et barn af forskellige årsager ikke er i stand til at deltage i almindelig undervisning, er det en stor belastning for hele familien. For når man har et barn det mistrives i skolen, fylder det meget for både barnet, forældrene og søskende. Det kan i en periode kræve, at mor eller far ikke kan gå på arbejde og det kan medføre en masse skyld, skam og konflikter i familien.

Forløb Skolevægring

Der kan være mange årsager til at et barn undgår skole. Ofte er stress og angst en del af problemet. Et metakognitivt forløb kan være særligt effektivt til at hjælpe børn med skolevægring, da fokus er på at ændre barnets tanker og de følelser det giver at forholde sig til bekymringerne omkring det at gå i skole. 

I starten af forløbet vurderes barnets bekymringer og følelser i forbindelse med skolen. Det kan være frygten for at fejle, sociale bekymringer som mobning eller generel angst. Barnet får hjælp til at identificere de metakognitive tanker eller triggertankerne, det kan være ting som “ jeg får det dårligt, hvis jeg tager i skole” eller “jeg er bange for at der sker noget med min mor hvis jeg tager hjemmefra”. 

Fokus vil herefter være på at lære barnet teknikker så han/hun er i stand til at observere deres tanker uden at involvere sig følelsesmæssigt i dem. Det gør det nemmere for barnet at skille det at gå i skole fra tankerne og følelserne om at gå i skole. Mor og far er en vigtig brik i forløbet med et barn med skolevægring, derfor vil der også indgå sessioner hvor mor/far deltager, så de bedst muligt kan støtte barnet derhjemme. 

Forløbet indeholder en detaljeret plan der laves i fællesskab, en plan hvor barnet gradvist eksponeres for skolerelaterede situationer. Det kan ofte være godt at inddrage et belønningssystem for at holde motivationen. 

bottom of page